کاربرد فولاد با پوشش نانو ذرات اکسید تیتانیوم در ساخت قطعات مقاوم به خوردگی
نوشته شده توسط : رسول دلاکان

فولاد ضدخوردگی-فروش فولاد ضد زنگ-فولاد زنگ نزن ((قیمت مناسب))

فولاد ضد خوردگی-قیمت فولاد ضد خوردگی-فروش فولاد ضد خوردگی-فولاد داپلکس

کاربرد فولاد با پوشش نانو ذرات اکسید تیتانیوم در ساخت قطعات مقاوم به خوردگی در برابر سموم کشاورزی

هر ساله حدود 35-25 درصد کل محصولات کشاورزی دنیا بوسیله حشرات، علف های هرز و عوامل بیماری زای گیاهی از بین می رود. در صورت عدم مبارزه مؤثر این رقم ممکن است تا 80 درصد افزایش یابد (منصوری راد، 1387). برای مبارزه با آفات و امراض گیاهی روش های مختلفی وجود دارد. که مهم ترین آنها عبارتند از: 1- مبارزه بیولوژیکی 2-مبارزه مکانیکی 3-مبارزه زراعی 4-مبارزه روانی 5-مبارزه تلفیقی. 6-مبارزه شیمیایی (شیروانی فیل آبادی، 1378).
در میان روش های مورد بیان، مبارزه شیمیایی هنوز تنها روش مؤثر در کنترل اکثر آفات بیماری ها. و علف های هرز می باشد (اکتر و همکاران 2009). اثر استفاده از سموم برای مبارزه با آفات و امراض گیاهی سریعتر از سایر روش ها می باشد. بنابراین مبارزه شیمیایی بیشتر از سایر روش ها برای مبارزه با آفات گیاهی به کار می رود (شیروانی فیل آبادی، 1378). استفاده از سموم شیمیایی باعث گردید تا کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی با رشد چشمگیری مواجه شود.
و همچنین نیاز به نیروی انسانی جهت کنترل آفات کاهش یابد (فرزام، 1390). بیشتر آفت کش ها به صورت محلول در آب و با استفاده از سمپاش های زمینی. هواپیماهای سمپاش و یا از طریق سیستم های آبیاری به کارگیری می شوند (ایکر و یوکسل 2005). خاصیت خورندگی سموم کشاورزی در تماس با تجهیزات و ماشین آلات. یک مشکل اساسی و همیشگی در زمینه کاربرد مبارزه شیمیایی است (اکتر و همکاران، 2009).
پدیده خوردگی در تماس مواد شامل فلزها، سرامیک ها، پلیمرها و کامپوزیت ها اتفاق می افتد. اما میزان آن در فلزها به مراتب بیشتر است (زمانیان، 1370). خوردگی ناشی از واکنش شیمیایی قطعات فلزی با سموم کشاورزی، شکل ظاهری قطعات را تغییر می دهد. این تغییرات می توانند گسترده گردیده و موجبات تغییر در اندازه ها. و یا ایجاد ترک در قطعات را فراهم می آورد و باعث از کار افتادن ماشین آلات. هدر رفتن سم، از بین رفتن قطعات و غیره کردند (فرزام، 1390).
قطعات فلزی در محیط های خورنده معمولاً توسط پوشش ها و بازدارنده های خوردگی محافظت می شوند (فونتانا، 1390). امروزه نانو پوشش های مقاوم به خوردگی به صورت فزاینده ای در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

 

در میان این نوع پوشش ها، استفاده از پوشش های نانو ساختار سرامیکی از قبیل اکسید تیتانیوم (TiO2). به لحاظ دارا بودن خواص الکتریکی و حرارتی مناسب، مقاومت در برابر اکسیداسیون، خوردگی و سایش. توسط پژوهشگران توصیه گردیده است (شانقی و همکاران، 2008). روش های مختلفی برای تولید پوشش نانو ساختار اکسید تیتانیوم وجود دارد. مانند لایه گذاری شیمیایی بخار1 (CVD)، لایه گذاری بوسیله پالس لیزری2 (PLD) و روش سل-ژل3.

 

در این میان روش سل-ژل به دلیل کنترل ترکیب شیمیایی در سطح مولکولی و دمای اعمالی پایین. نسبت به روش های دیگر دارای مزایای ویژه ای است. همچنین در این روش میکروساختار فیلم نازک همانند حفره ها و حجم آنها، بوسیله تغییر پارامترهای سل قابل کنترل است (شانقی و همکاران، 2013).

 

اخیراً کاربرد پوشش لایه نازک اکسید تیتانیوم ایجاد شده به روش سل-ژل در حفاظت از فلزات، مورد توجه بیشتر پژوهشگران قرار گرفته است. شن4 و همکاران (2005) در پژوهشی از نانو ذرت TiO2 را بر روی یک زمینه فولاد زنگ نزن 316L. با استفاده از فرآیند سل-ژل و روش غوطه وری اعمال کردند. و خواص خوردگی آن را در محلول NaCl بررسی نمودند. آنها اظهار داشتند که وجود ترک و نقص در پوشش اعمالی تا حدود زیادی به عملیات حرارتی بعد از پوشش دهی بستگی دارد. و با انجام صحیح عملیات حرارتی می توان نقص های پوشش اعمالی را کاهش داد.

 

همچنین پوشش نانو ذرات TiO2 کاملاً آب گریز، صاف و یکنواخت است. و مقاومت به خوردگی بسیار خوبی از خود نشان می دهد. براتی1 و همکاران (2009) پوششی از نانو ذرات TiO2 را بر روی زمینه فولاد زنگ زن اعمال کردند. و تأثیر پارامترهای سرعت پوشش دهی، عملیات حرارتی و مقدار PH محلول سل را بر کیفیت پوشش نهایی بررسی کردند.

 

نتایج نشان داد با افزایش سرعت پوشش دهی صخامت پوشش افزایش می یابد. کورکویچ2 و همکاران (2013) لایه ای نازک از نانو ذرات TiO2 را بر روی فولاد زنگ نزن AISI 304 با فرآیند سل-ژل. و روش غوطه وری رسوب گذاری کردند. آنها خواص خوردگی پوشش اعمالی را در محلول NaCl سه درصد توسط روش های الکتروشیمیایی بررسی کردند.

 

کاربرد فولاد با پوشش نانو

 

نتایج نشان داد که با افزایش تعداد لایه ها. زبری سطح و میزان ترک ها و نواقص سطحی پوشش نانو ذرات TiO2 کاهش می یابد. شانقی2 و همکاران (2013) در پژوهشی خواص خوردگی پوشش نانو ذرات TiO2 اعمالی بر زمینه فولاد کربنی ساده را بررسی کردند. برای این منظور نمونه های فولادی پس از آمادگی سطحی، با استفاده از فرآیند سل-ژل و با روش غوطه وری پوشش دهی شدند. آنها نتیجه گرفتند که کیفیت پوشش اعمالی به سرعت فرآیند غوطه وری، زمان خشک کردن، عملیات حرارتی و تعداد لایه های اعمالی بستگی دارد.

 

با توجه به مطالعات مورد انجام و اهمیت مبارزه با خوردگی ناشی از سموم کشاورزی. هدف از این تحقیق اعمال پوششی لایه نازک از نانو ذرات اکسید تیتانیوم به روش سل-ژل بر روی زمینه فولاد ساده کربنی. و بررسی رفتار خوردگی آن در معرض واکنش با سموم کشاورزی می باشد.

 

فولاد رسول دلاکان

با سالها تجربه ارزشمند و گرانبها در عرصه تأمین و توزیع انواع ورق آلیاژی و انواع فولاد آلیاژی با گواهینامه ها و آنالیزهای معتبر با ضمیمه نمودن آن به محصولاتش آنرا به مشتریان خویش ارائه داده است. که توانسته رضایتمندی آنان را همواره فراهم آورد. صنعتگر شریف و گرامی از اینکه ما را جهت خرید کالا (فولاد آلیاژی) مورد نیاز خویش، انتخاب می نمایید از شما سپاسگزاریم.

ارتباط با ما

09122136675

02128423820

واتس آپ :09122136675

فکس: 02128423820

اینستاگرام :fooladdalakan

ایمیل: fooladrasuldalakan@gmail.com





:: برچسب‌ها: فولاد ضد زنگ , فولاد زنگ نزن , فولاد ضد خوردگی , ورق ضد خوردگی , ورق ضد زنگ , ورق زنگ نزن , ورق نسوز , فولاد نسوز , قیمت ورق ضد زنگ , فروش ورق ضد زنگ , قیمت فولاد ضدخوردگی , فروش فولاد ضدخوردگی , ورق داپلکس , فولاد داپلکس , قیمت فولاد داپلکس , فروش فولاد داپلکس , قیمت ورق نسوز , فروش ورق نسوز , ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 3 دی 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: